Het goede gesprek

8 mei 2020

Afgelopen donderdag presenteerde ik mijn boek in talkshow-vorm. Dat deden we bij mijn oude werkgever, waar ik vijftien jaar als redacteur had gewerkt. Journalist en collega Bas Mesters interviewde mij, uitgever/psychiater Bram Bakker en internist-oncoloog Annelie Vulink over hoe je het hoofd koel houdt als je kanker hebt, wat stress met je doet en wat je zelf kunt doen om goed te leven. En wat mijn boek daaraan kan bijdragen.

We houden niet van onzekerheid. En dat is nu juist precies datgene waar je mee te maken krijgt als je kanker hebt. Dus hoe deal je daarmee? Vertellen wat je voelt als patient, en als partner, vriend of familielid - connectie - is ontzettend belangrijk. Ik heb dat zelf ervaren, toen we thuis vanaf dag 1 besloten alles te bespreken. Dat klinkt makkelijk, maar vraagt ook moed om kwetsbaar te durven zijn. Van mezelf, en van mijn omgeving. Maar wat zijn we blij dat we dat meteen hebben gedaan. Het maakt het leven zo veel makkelijker. 

Bram Bakker zei het zo: 'Elke dag een pannetje soep brengen kun je doen, en kan op prijs worden gesteld, maar het werkt veel beter als je gewoon vraagt: 'Wat kan ik voor je zijn en wat kan ik niet voor je zijn?'. Dat gesprek voeren we te weinig. Als je zus kanker krijgt, dan ontregelt je dat. Deel dat gevoel.' En dat heeft ook een positief effect op de kanker zelf, vertelde Bram. 'Onderzoekers lieten vrouwen met borstkanker met elkaar praten over hun ziekte en vergeleken die groep met vrouwen die dat niet deden. Daaruit bleek dat de vrouwen die hun gevoelens deelden, langer leefden.'

Reisgids

Jezelf op 'slot' zetten, levert stress op en dat ondermijnt je immuunsysteem. Iets dat je hard nodig hebt als je kanker hebt. Dus alles wat je kunt doen om stress zoveel mogelijk te vermijden is winst. Bezig zijn met uitzoeken van dingen waar je liever niet aan denkt, maar waarmee je nu eenmaal te maken krijgt als je kanker hebt, is een enorme energielek. Denk aan UWV, zorgverzekeringen, testament, wilsbeschikkingen. Mijn idee was dat het fijn is om een 'reisgids' te hebben waarmee je al deze zaken in korte tijd snel en goed kunt regelen, zodat je er minder stress van hebt. Maar ook inzicht in je ziekte en in je behandeling kan rust geven. Goed geinformeerd de juiste beslissing nemen met de arts. Weten wat er staat in je patientendossier, weten waar je online moet kijken als je iets wilt weten over je voorgestelde behandeling of nieuwe behandeling, en die medische taal ook begrijpen. Dat heeft mij veel opgeleverd, en ook mijn arts, zo blijkt. Annelie Vulink verwoordde het mooi: 'Het is fijn om iemand tegenover je te hebben, die weet wat er aan de hand is, informatie kan opzoeken en begrijpen. Want dan kun je het gesprek op een hoger niveau voeren: wat zijn de mogelijkheden? Wat past bij jou als mens? En hoe kan ik jou daarin begeleiden?'

Ik hoop dat ik dat ik met mijn boek kan bijdragen aan dat goede gesprek, met jezelf, je familie, je vrienden en je arts. En met iedereen die je ook zult tegenkomen op deze reis, zoals je werkgever, je notaris en je uitvaartondernemer.

Terug naar overzicht